zondag 28 februari 2016

Jesse Malin, Don DiLego & Trapper Schoepp in Café De Zwerver (Leffinge) op 27.02.16

De succesvolle ontvangst van officiële eersteling 'Run engine run' leverde de uit Milwaukee afkomstige Trapper Schoepp heel wat uitgelezen speelkansen op in zijn thuisland, onder meer als voorprogramma van The Jayhawks, The Wallflowers en de Old 97's. Een team-up met ervaren rocker Jesse Malin gaf de jeugdige singer-songwriter de gelegenheid, met een nieuw album in de pijplijn, voor het eerst de oversteek naar Europa te maken. Volgend op heel wat data in het VK debuteert de getalenteerde jongeling op het vasteland in een reeds aardig volgelopen Café De Zwerver.



Openend met een folkbluesy nieuw nummer dat het wapengeweld in de VS aankaart, bewijst Trapper Schoepp van meet af aan dat hij ruimschoots over voldoende présence beschikt om er ook zonder begeleidingsgroep The Shades helemaal te staan. Terwijl de frontman in zijn uppie uitdrukkelijk contact zoekt (en vindt) met het publiek, komt zijn gitaarspel snedig, zuiver en beheerst voor de dag, en laten de perfecte akoestische omstandigheden zijn rijke stemtimbre volledig uit de verf komen. Naast single 'Tracks', 'Pins and needles' en het titelnummer uit zijn debuut, brengt Schoepp met 'Ballad of Olof Johnson', 'Ogallala' en 'Tornado Alley' aan aantal nummers uit het binnenkort te verschijnen 'Rangers and Valentines' (releasedatum 1 april) die in alternatieve mixen samen met een tweetal folktraditionals reeds verkrijgbaar zijn als tour-ep. Als apotheose op zijn ongetwijfeld zieltjes winnende performance kiest de enorm gefocust overkomende Amerikaan als afsluiter voor een rechttoe rechtaan stompende rocksong, waarbij hij assistentie krijgt op drums en elektrische gitaar.

Vervolgens is het de beurt aan multi-instrumentalist Don DiLego die met full band opdaagt. Aangezien het hoe langer hoe meer koppen lopen geblazen is in het café, dient tijdens de set zelfs het bordje 'uitverkocht' uit de schuif gehaald te worden. Met hun door americana gedragen, aanstekelijk groovende rock vormt het ensemble een ideaal opstapje naar de hoofdact van de avond.

Op de tonen van The Ramones betreden Jesse Malin en band het podium om al snel vinnig aan te vatten met 'Addicted'. Hoewel pas na enkele nummers twee blazers opduiken, wordt de door reggae, punk en swing beïnvloede no-nonsense rock vanaf de allereerste noot met een hoog entertainmentgehalte gebracht. Waar de frontman tussen de songs door de toeschouwers geregeld uitvoerig trakteert op anekdotes, heeft hij ook tijdens het spelen oog voor spektakel door onder meer de toog te beklimmen en zich al zingend door de op elkaar gepakte aanwezigen een weg naar achter in de zaal banen. Ook al nemen de twee vorig jaar uitgebrachte langspelers een belangrijke plaats in de setopbouw in, wordt daarnaast ook veelvuldig geput uit de rest van de New Yorkers uitgebreide oeuvre. Met onder andere 'Cigarettes and violets' wordt zelfs een aantal keer terug gegrepen naar Malins inmiddels meer dan een decennium oude debuut 'The fine art of self destruction'. Als toegift hebben Malin & co nog enkele fel gesmaakte covers van The Clash ('Rudie can't fail') en Lou Reed ('Sally can't dance') in petto, en zorgen zo voor een prima kers op de taart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten