vrijdag 27 mei 2016

Dan Sartain – 'Century Plaza': rockabilly weirdo goes eighties

Op zijn nieuwste zorgt Dan Sartain voor een opmerkelijke ommezwaai, weg van de vertrouwde garagepunk, rock-'n-roll en country. Typerend voor de in synths gedrenkte richting die de Amerikaanse zuiderling op 'Century Plaza' inslaat, is een behoorlijk natuurgetrouwe cover van Alan Vega's (Suicide) 'Wipeout beat.


Hoewel de kille sound en onheilspellende sfeer van meet af aan aanwezig zijn, neemt Sartain op het album rustig de tijd om pas net over halverwege helemaal naar jaren 80-mainstreamrock te evolueren. Zo opent hij met een herneming van zijn ruim tien jaar geleden reeds op plaat gezette 'Walk among the cobra's' dat een groot deel van zijn originele garagerockfeel behoudt, en ook op de somber indringende sleper 'Cabrini Green' vind je een zanglijn die perfect op maat geschreven is van 's mans kenmerkende coutrycroon.

Pas na de nijdige electropunk van 'Black party' gaan de drums hoe langer hoe mechanischer klinken en komen de eighties zowel qua productie als songschrijverij wel heel dichtbij, wat een tikkeltje over the top in de verf wordt gezet door de protserige hairmetalsolo op 'First blood'. Temidden de galmende duisternis weten Sartains idiosyncratische vocalen evenwel met veel overtuiging hun eigenheid te behouden.

In zijn geheel komt Dan Sartain op 'Century Plaza' dus best wel verrassend voor de dag. Ondanks de retro-aanpak blijkt de rockabilly weirdo's persoonlijkheid sterk genoeg om zich niet helemaal in het verleden te verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten