donderdag 1 december 2016

The Julie Ruin & Rattle in Botanique (Brussel) op 30.11.16

Enige edities terug diende The Julie Ruin nog af te zeggen voor Les Nuits Botanique vanwege een allerlaatste opstoot van de ziekte van Lyme waar frontvrouw Kathleen Hanna jarenlang een strijd op leven en dood mee uitvocht. Hoewel een aantal tourdata in Australiƫ van begin volgend jaar onlangs ook werden gecancelled, dit keer voor een medische ingreep die gitariste Sara Landeau zal ondergaan, zet The Julie Ruin in de Rotonde van de Botanique wel degelijk voor de eerste keer voet op Belgische planken.


In anticipatie trapt Rattle met enkel twee drumstellen en evenveel microfoons ter beschikking de avond op gang. Het duo uit Nothingham mikt op een soort exotisch groove die overkomt als een akoestische, lofi-versie van de ritmes van M.I.A. waarboven met dikwijls woordenloze samenzang naar nummers wordt toegewerkt die vergelijkingen oproepen met de meest experimentele output van The Raincoats.

Niet veel later vat The Julie Ruin met single 'I Decide' overtuigend de koe bij de horens en met ondermeer nog 'Be Nice' en 'I'm Done' legt het vanuit New York opererende vijftal meteen de klemtoon nadrukkelijk op recentste plaat 'Hit Reset'. Voorzien van een hele voorraad papieren zakdoeken waar gretig gebruikt van wordt gemaakt en een indrukwekkend aantal waterflesjes die er aan een razend tempo worden doorgejaagd, zou je kunnen denken dat Hanna last heeft van een stevige verkoudheid, al valt daar in haar prestatie alvast niks van te merken. Ze is immers uiterst goed bij stem en ook uit haar frivole danschoreografie spreekt een kwieke frisheid.

Verder praat de oprichtster van de Riot Grrrl-beweging tussen de nummers door honderduit tegen het publiek als ware het allemaal beste vrienden en vriendinnen. De topics gaan van politiek over en slechte jeugd tot een terugblik op die keer dat ze met Bikini Kill in Heavy Metal Magazine kwam te staan, telkens even luchthartig en vaak humoristisch gebracht zodat het nooit te zwaar op de maag valt. Waar bassiste Kathi Wilcox, drummer Carmine Covelli en Landeau eerder stoicijns een tikkeltje in de schaduw staan uit te blinken op hun instrument, gedraagt toetsenman Kenny Mellman zich heel wat expressiever en treedt hij geregeld in dialoog met Hanna.

In het opzwepende optreden waar dansbare punkrocksongs moeiteloos hun plaats vinden naast een occasionele ballad en wat naar new wave neigende, plechtstatigere nummers sluipt geleidelijk aan niet alleen werk uit debuut 'Run Fast' binnen, maar – naast een cover van Courtney Barnetts 'Pedestrian At Best' – ook materiaal uit Hanna's uit '97 stammende soloplaat 'Julie Ruin'. Terwijl 'Oh Come On' een explosief orgelpunt op de reguliere set plaatst, weet je bij de als tweede toegift ingezette Bikini Kill-klassieker 'Rebel Girl' dat de show er helaas definitief op zit. The Julie Ruins passage in de Botanique bevestigt Kathleen Hanna's status als enorm charismatische frontvrouw en bewijst tenvolle dat maatschappelijk engagement des te krachtiger doorkomt als het gedragen wordt door een heel arsenaal uitstekende songs gebracht door een uitermate sterke band die spelplezier aan muzikaliteit koppelt. 

https://www.facebook.com/Over-from-underground-1466055173714208/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten