donderdag 18 mei 2017

Cherry Glazerr in Botanique (Brussel) op 17.05.17

Na hun passage in Trix de voorbije winter hield Cherry Glazerr in het kader van Les Nuits Botanique dit voorjaar al voor een tweede keer halt in België. Hadden ze in februari nog verzuimd hun uitstekende recente langspeler 'Apocalipstick' mee te zeulen op het vliegtuig, was deze ditmaal (op de vinylversie na) alweer uitverkocht; een bewijs dat het goed loopt voor het kwartet rond de jeugdige Clementine Creevy.


In de sfeervolle Rotonde van de Botanique valt eens te meer op dat de band, feller dan doorgaans het geval is, opmerkelijk uiteenvalt in twee afzonderlijke duo's die elkaar wonderwel aanvullen. Ritmetandem Tabor Allen/Devin O'Brien legt constant een strakke, energieke groove neer en vormt zo een zich bescheiden opstellende, solide ruggengraat die Creevy en toetseniste/backingvocaliste Sasami Ashworth in staat stelt complexloos hun expressieve ding te doen zonder dat ze hun aanstekelijke enthousiasme hoeven te kanaliseren noch ook maar iets aan spontaniteit dienen in te boeten. De twee maken daarvan ook dankbaar gebruik en brengen een onconventionele, dynamische en bij momenten best wel weirde act ten tonele.

Zo komt Creevy, alvorens verschroeiend te openen met 'Sip O' Poison', over de grond als een krab naar de microfoonstandaard gekropen, waarmee ze in één klap haar aanpak typeert. Het hele optreden lang trekt ze gekke bekken, hotst ze wild in het rond en raakt ze verwikkeld in bizarre, humoristische conversaties met Ashworth. Dit staat niet in de weg dat de frontvouw naar voor komt als een uiterst getalenteerde gitariste die a volonté een enorme feeling voor het instrument etaleert. Met een tot de verbeelding sprekend gevoel voor timing wisselt ze moeiteloos af tussen snedige solo's en scheurende akkoorden, terwijl ze tussendoor het geheel geregeld hetzij een welgemikte
reggea lick hetzij een overtuigende triphop feel weet mee te geven.

Waar het begin van de show hoofdzakelijk teert op de meer breekbare en wat lofi-hoekerige songs zoals 'Teenage Girl', gaat de set - met een speciale vermelding voor een op de Melvins-versie geïnspireerde KISS-cover 'Goin' Blind' die uitmondt in een uitgebreid moment interpretatieve dans - hoe langer hoe meer de stevige gitaarrocktour op; denk bijvoorbeeld aan het aan elkaar geplakte grungy duo 'Instagratifiction'/'Apocalipstick'. Op 'Grilled Cheese' wordt nog even wat gas terug genomen om vervolgens af te ronden met vaste afsluiter 'Chewing Cud' dat zowat kan omschreven worden als een wild, gitaarjazzy jamnummer dat een perfect slotakkoord plaatst op het weird wervelende spektakel.

https://www.facebook.com/Over-from-underground

Geen opmerkingen:

Een reactie posten