dinsdag 27 maart 2018

Sloppy Jane – 'Willow': scheve nursery rhymes en riot grrrl-grunge


Eerder dan als een klassieke band voelt Sloppy Jane aan als een conceptueel project met naast muzikale ook breder artistieke en maatschappelijke aspiraties. Het auditieve, het visuele en het thematische worden namelijk naadloos op elkaar afgestemd en lijken evenwaardig qua aandeel in de totaalbeleving. Van bij de allereerste kennismaking met de bende rond Haley Dahl springt bijvoorbeeld direct in het oog dat protestnaakt een belangrijke plaats in het geheel inneemt.


Net zoals de videoclip voor 'Potassium (We Saw Everything)' geven het psychotisch gelach en de 'They're Coming to Take Me Away'-feel op albumopener 'King Hazy Lady' duidelijk aan dat waanzin en psychiatrie een andere peiler vormen waar een significant deel van de constructie aan opgehangen is. Verder duikt even later ook het terugkerende motief van de kindertijd duidelijk op de voorgrond. 'Kitchen Store' is met name het soort scheve nursery rhyme dat op dEUS' 'My Sister = My Clock” allerminst misstaan had.

Met laatstgenoemde plaat heeft het hele album – onder meer vanwege een heleboel bruuske tempowisselingen en een aantal drukke samples – overigens ook het wat rommelige bricolagesfeertje gemeen. Genregewijs schiet 'Willow' daarenboven vele kanten uit, dikwijls zelfs binnen een song. Leunen de gitaarpartijen zowel qua sound als qua spel vaak aan bij de no wave uit Sonic Youths beginperiode, kom je evengoed een flinke dosis lofi singersongwriter, een smerige lap riot grrrl-grunge, een streepje croonerjazz of een flard dance tegen.

Op die manier draait Sloppy Janes langspeeldebuut uit op een experimenteel, rauw, chaotisch en best wel vervreemdend werkstuk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten