donderdag 5 april 2018

The Breeders – 'All Nerve': intuïtief, organisch en oprecht


Eerst even een flashback: In volle 'Nevermind'-nasleep vraagt Kurt Cobain zich middenin een interview in een MTV-studio luidop en wat geagiteerd af wie verantwoordelijk is voor het storende lawaai op de aanpalende gang. Als een medewerker na een korte check komt melden dat het om Kim Deal gaat, smelt niet alleen zijn ergernis zichbaar weg als sneeuw voor de zon en wordt alles met een glimlach zo gelaten, maar krijgt Cobain tevens voor even zelfs een guitige twinkeling in de ogen. Deze situatie geeft symbolisch aan hoe Deal in de jaren 90 een hele generatie moeiteloos had ontwapend.


Haar innemende, no-nonsense persoonlijkheid en haar onconventionele, catchy, op maat van een naar authenticiteit snakkende generatie gesneden songschrijverij maakte dat de ze in het post-Pixies tijdperk de door media en fans gevoerde strijd met de wat norsig overkomende Frank Black volledig in haar voordeel beslechtte. Niets uit Blacks solo-werk zou daarenboven ooit op zoveel airplay kunnen rekenen als The Breeders-singles 'Cannonball', 'Divine Hammer' en 'Saints'.

De tijdsgeest en het muzieklandschap mogen ondertussen duchtig veranderd zijn, The Breeders, die vijfentwintig jaar na succesalbum 'Last Splash' voor het eerst met dezelfde bezetting richting studio trokken, werken nog steeds volgens hetzelfde principe. Tegenover de meeste andere platen verhoudt 'All Nerve' zich dan ook als een powerpointpresentatie ten opzichte van een gedegen uiteenzetting tussen pot en pint. Nummers beginnen vaak in medias res, ontplooien zich intuïtief en drijven op een bochtige, natuurlijke groove.

Net als het geval is voor zus Kelley, die (op 'Howl at the Summit' eenmalig geassisteerd door Courtney Barnett) kwistig backings rond de lead weeft, sijpelt Kims aimabelheid helemaal door in haar warme, lichtjes hese vocalen. Dit staat in schril contrast met de kille, Britse tongval van basssiste Josephine Wiggs die de hoofdpartij van 'MetaGoth' voor haar rekening neemt en zo voor het meest opvallende nummer op de plaat zorgt. In het dynamische geheel dat de langspeler is, overheerst immers de complexloze toon.

'All Nerve' zal geen aardschokken in de muziekwereld veroorzaken en zal hoogstwaarschijnlijk zelden de programmatie van de meeste radiozenders halen, maar weerspiegelt wel perfect de relaxte, oprechte manier waarop de Deal-zussen altijd met muziek zijn omgegaan.

https://www.facebook.com/Over-from-underground-1466055173714208/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten